Ahogy említettem, most szeretném bemutatni a plasztikai téren született korábbi munkáimat.
A
történet ott kezdődött, (bár valószínű, hogy az alkotói születéstörténet leginkább csak számomra érdekes, de mert nekem fontos, hát nagy vonalakban megemlítem itt) hogy az Iparon negyedévesként (2001-ben) Carrarában
töltöttem egy szemesztert, Erasmus ösztöndíjjal, és márványt faragtam
az ottani Accademia di Belle Artin. Ezen kívül fotóztam sokat, kopott falakat, a szépen öregedő városi szövet atmoszféráját ( még analóg géppel), meg háztetőket rajzoltam
különböző városokban - lenyűgözött ez a látvány, de akkor még nem
tudtam, mire is fogom felhasználni ezeket:
Később körvonalazódott, hogy ezzel a problematikával szeretnék foglalkozni a diplomamunkámban is. Hónapok teltek el, mire rátaláltam a megfelelő kifejezésmódra, de az inspiráció nagyon erősen élt, égett bennem. A szakdolgozatomat is ezzel kapcsolatban írtam a város szimbolikus dimenzióiról.
Eleinte
a tetők és spaletták képében "repkedő" síkidomok felől közelítettem a
témához, és anyagban is "lapszerűen" fogalmaztam meg a témát, ilyenek
voltak a legelső, friss vázlatok.
Például papírból:
...bronzból, (ez egy konkrét, luccai sikátor-élményből született):Később aztán inkább mégis többszerűen oldottam meg a diplomamunkaként megjelenő plasztikákat:
Ez volt a Genius Urbium sorozat, 2002-ből (samott, 1260 C):
A plasztikák mellé akkor ezt a szöveget írtam:
A
Város funkciója: membrán. Védelmező
határai között megteremti a létezés lehetőségét, struktúra, amelyben az élet
megtörténik. Helye a valóság középpontja, kozmosz a formátlan káoszban, ezért
szent tér. Szövetébe - mint anyaméhbe, ismét – beágyazódhat az élet, gyökeret
ereszthet, és növekedésnek indulhat.
A
Város csak foglalat, a benne lakó
titok edénye, de egyben tükör is, mert az ember által meghatározott organizmus,
aki a saját képére és hasonlatosságára formálja.
A
Város teste magán viseli az
ember
lenyomatát, sebeit, a küzdelem beleivódik kopott falaiba. Beszédes a
hétköznapi élet észrevétlen, szürke háttere, a mellékutcák homálya, a
csöndes semmiségek, ottfelejtett emlékek fájdalma a szálkák között, por
alatt. Az elhasznált tárgyak töredékes, málló anyaga, rozsdája, a
pórusokba beleégett kosz, a karcolások: mind naplójegyzetek, történetünk
tanúi.
A város anyagi minőségei,
formái, szüntelen épülése és pusztulása az emberi élet metaforája,
keresztmetszete szellemi portré. Munkáim kísérletek e belső struktúrák
felderítésére, a biztonságot jelentő határok kitapogatására.
Nyersanyagom
a valós látvány: különböző városok madártávlati látképe. A hullámzó
háztetőtengert, a megtörő felületek, síkidomok szerves összeépülését
tanulmányozom, a rövidülés miatt torzult és egymással összenőtt
négyszögek rajzolatát. A rajzi elemeket szétbontva, kollázsként rendelem
ismét egymáshoz, majd ezeket a síkba fordított fény-árnyék mezőket
transzponálom ismét, átgyúrva, háromdimenziós testté.
A
város e keresztmetszetét szerkezetileg két meghatározó elemre
redukálom, a fundamentum és a belekapaszkodó falak tömegére, e két forma
statikus-dinamikus viszonyára.
Maga
a folyamat, az építkezés egyfajta meditáció. A geometrikus vonaljáték
mozgása, a középpont kijelölésétől kezdve a belső törvényszerűségei
szerint szinte önmagát szövő vonalhálózat kikristályosodásáig a
"világteremtő" mozzanatot utánozza, a biztonságot jelentő határok
kitapogatását. A mindenség modelljét pedig egyedül omlatag anyagból,
didergő limlomokból lehet felépíteni." (Pilinszky J.)
ez bámulatos! lenne veled tervem, keresni foglak :)
VálaszTörlésKöszönöm, és rendben! :-) (amúgy tovább is van, még majd folyt. köv. :-) )
TörlésSzerintem nagyon érdekes látni honnan indul el egy téma és mivé fejlődik...!
VálaszTörlésSzámomra különleges (építészként), hogy egy organikus élettér, úgyis mint város, városkép, hogyan képződik le a képzőművészetben és milyen módon inspirál...
de jó :-) örülök
Törlés(igen, akkor a diplomán is, meg később is az építészeket érdekelte leginkább a munkám, az akkori építész tanszék egyik tanárával beszéltünk is egy későbbi épületkerámia-projekt tervéről, (de ebből semmi sem lett, az életem másképp alakult, és azóta sem készítettem épületkerámiát sehova.))
Nagyon szép! és megindító.
VálaszTörlésKöszönöm, Gabi!
TörlésÉn szépen lassan ismerkedem veled, csak úgy külsősként -mint most is- és minden nap rádcsodálkozom, hogy mi lakik még ebben a "szemeismosolyog ", halkszavú lányban! Várom a folytatást!/és a carrarai bányánál lenyűgözőbbet keveset láttam/.
VálaszTörlésOlyan kedves vagy Olgi! Igen, a bánya elképesztő! Olyan, mint egy gigantikus, fehérre csempézett fürdőszoba...
Törlés